Julija SipalaiteKovo 12 d., ketvirtadienį, 18:00 val. Laisvajame universitete (LUNI) Vilniuje svečiuosis vertėja Julija Sipailaitė, pusantrų metų studijavusi Nankino universitete, Kinijoje. Mūsų pokalbių ir diskusijų tema: „Šiuolaikinė Kinija: socializmas, visuomenė, kasdienybė". Lektorė norėtų pasidalinti savo žiniomis ir įspūdžiais, sukauptais gyvenant KLR, bedraujant ir dirbant su vietiniais gyventojais bei vakariečiais.

Ji klausia: „Ne kartą esu sakiusi, jog demokratija šiais laikais tėra dar vienas eksportuojamas prekės ženklas. Ar neverta Vakarams bent minutei stabtelti ir susimąstyti apie demokratijos nuvalkiojimą? Nejau manote, jog Lietuvoje yra demokratija?". Paskaitos vieta: Vilniaus universiteto centrinė biblioteka, B3 auditorija, VU Centriniai rūmai, Universiteto g. 3, Vilnius.

Julija Sipailaitė – vertėja, šį birželį baigianti sinologijos studijas Vilniaus universitete, pusantrų metų studijavo Nankino universitete, Kinijoje. Prisidėjo rengiant monografijas teatro bei judaikos temomis, rašo politinius straipsnius Lietuvos ir užsienio spaudai. Šventai tiki Europa, Izraeliu, M. Foucault, K. Marxu, Talmudu, mokslu, Prancūzijos ir Didžiosios Britanijos konservatoriais, KKP.

Vakarams Kinija asocijuojasi su daugybę skirtingų dalykų: vieniems tai Konfucijaus šalis, viena seniausių civilizacijų, turtinga kultūra, dvelkianti paslaptingumu, kitiems – tai priespauda, komunizmas, vaikų išnaudojimas etc. Šioje paskaitoje norėčiau pasidalinti savo žiniomis ir įspūdžiais, sukauptais gyvenant KLR, bedraujant ir dirbant su vietiniais gyventojais bei vakariečiais, vienokiais ar kitokiais keliais atklydusiais į šią šalį.

Socializmas. Kinija dažnai kaltinama žmogaus teisių pažeidimais ir demokratijos stoka. Šalies valdžia neretai susilaukia tiek oficialios kritikos, tiek įvairių tarptautinių protestų. Tačiau ar neverta Vakarams bent minutei stabtelti ir susimąstyti apie demokratijos nuvalkiojimą. Ne kartą esu sakiusi, jog demokratija šiais laikais tėra dar vienas eksportuojamas prekės ženklas. Neteigiu, jog socializmas yra ideali santvarka, tačiau demokratija yra Vakarų konstruktas, tinkantis ribotoje terpėje ir tam tikram mentalitetui. Šalyse, kuriose klesti demokratija, ši politinė santvarka vystėsi ne vieną šimtą metų. Nejau manote, jog Lietuvoje yra demokratija?

Visuomenė. Deja, tik senesnės kartos žmonės prisimena konfucianistines vertybes ir visuomenę, kuri jomis gyvenimo. Skurdas, Didžiojo šuolio kampanija bei Kultūrinė revoliucija atliko savo darbą. Net didžiausiuose universitetuose sunku rasti kinų, atmenančių ar puoselėjančių senąją Kiniją. Nors gal tai ir globalinis reiškinys. XX a. kataklizmai neatpažįstamai pakeitė žmonių santykius, hierarchinius principus. Dabartinė Kinija yra savotiškas konfucianizmo liekanų ir sovietinio mąstymo mišinys, religija sunaikinta, telikę prietarai. Geroji pusė ta, kad tų, kuriems rūpėtų senoji tvarka, praktiškai nebelikę. Mažai kas galvoja, kas buvo prieš Mao ir ar apskritai buvo.

Kasdienybė. Ar kinai išties tokie svetingi, kaip mes manome? Ko ieško vakariečiai, vykstantys į Kiniją? Kiek Partija daro įtakos kasdienybei? Ko trokštame iš Kinijos ir ko Kinija nori iš mūsų? Ką reiškia kitokiam individui gyventi, dirbti ir mokytis Kinijos Liaudies Respublikoje?

China

 

              facebook lunirss lunitwitter luniwikipedia 32

Facebook

Vikipedija